Bel 085-3034 814
Algemene voorwaarden
PARKPARTNERS B.V. TE HAARLEM
Artikel 1 Definities
1. In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
Opdrachtnemer: ParkPartners B.V.
Opdrachtgever: de wederpartij van Opdrachtnemer.
Overeenkomst: de Overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer.
​
Artikel 2 Algemeen
1. Deze voorwaarden gelden voor iedere offerte en Overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle Overeenkomsten met Opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
3. Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
4. De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere voorwaarden van Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
5. Indien een of meerdere der bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Opdrachtnemer en Opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling(en) in acht worden genomen.
​
Artikel 3 Offertes
1. De door Opdrachtnemer gemaakte offertes zijn geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders aangegeven. Opdrachtnemer is slechts aan de offertes gebonden indien de aanvaarding hiervan door de wederpartij schriftelijk binnen de gestelde termijn wordt bevestigd, eveneens tenzij anders aangegeven.
2. De prijzen in de genoemde offertes zijn exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het kader van de Overeenkomst te maken kosten, tenzij anders aangegeven.
3. Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod is Opdrachtnemer daaraan niet gebonden. De Overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Opdrachtnemer schriftelijk anders bevestigt.
4. Een offerte met een samengestelde prijsopgave verplicht Opdrachtnemer niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een Overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
5. Offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
​
Artikel 4 Uitvoering van de Overeenkomst
1. Opdrachtnemer zal de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uitvoeren.
2. Opdrachtnemer is bevoegd om bij de uitvoering van de Overeenkomst derden in te schakelen. Opdrachtnemer zal bij de selectie van derden de nodige zorgvuldigheid in acht nemen. Indien Opdrachtnemer aansprakelijk is voor enig handelen of nalaten van een derden gelden de in artikel 10 opgenomen beperkingen van aansprakelijkheid. Door opdracht te geven aan Opdrachtnemer, machtigt de Opdrachtgever Opdrachtnemer om eventuele aansprakelijkheidsbeperkingen van derden namens de Opdrachtgever te aanvaarden. Indien door Opdrachtnemer of door Opdrachtnemer ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van Opdrachtgever of een door Opdrachtgever aangewezen locatie, draagt Opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
3. De Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig aan Opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan Opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft Opdrachtnemer het recht de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan Opdrachtgever in rekening te brengen.
4. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van door Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor Opdrachtnemer kenbaar was of behoorde te zijn.
5. Indien is overeengekomen dat de Overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd kan Opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat Opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
6. De uitvoering van de aan Opdrachtnemer verstrekte opdrachten en levering van producten geschiedt uitsluitend ten behoeve van de Opdrachtgever in het kader van uitvoering van de Overeenkomst. Derden kunnen aan de inhoud van de Overeenkomst en de aan de Opdrachtgever verleende diensten en/of geleverde producten geen rechten ontlenen.
Artikel 5 Wijziging van de Overeenkomst
1. Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de Overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
2. Indien partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Opdrachtnemer zal Opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
3. Indien de wijziging van of aanvulling op de Overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties zal hebben, zal Opdrachtnemer Opdrachtgever hierover vooraf inlichten.
4. Indien een vast honorarium is overeengekomen zal Opdrachtnemer aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
5. In afwijking van leden 3 en 4 zal Opdrachtnemer geen meerkosten in rekening kunnen brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan Opdrachtnemer kunnen worden toegerekend.
Artikel 6 Honorarium
1. Partijen kunnen bij het tot stand komen van de Overeenkomst een vast honorarium overeenkomen.
2. Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren. Het honorarium wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Opdrachtnemer, geldende voor de periode waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij schriftelijk een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.
3. Zowel het honorarium als eventuele kostenramingen zijn exclusief BTW.
4. Bij opdrachten met een looptijd van meer dan 1 maand zullen de verschuldigde kosten periodiek in rekening worden gebracht.
5. Ook indien Opdrachtnemer met Opdrachtgever een vast honorarium of uurtarief is overeengekomen, is Opdrachtnemer gerechtigd dit honorarium of tarief van jaar tot jaar te verhogen. Indien dit zich voordoet zal Opdrachtnemer Opdrachtgever hiervan vooraf schriftelijk op de hoogte brengen.
6. Opdrachtnemer is gerechtigd prijsstijgingen door te berekenen indien Opdrachtnemer kan aantonen dat tussen het moment van offerte en levering, de tarieven ten aanzien van bijv. lonen aanmerkelijk zijn gestegen.
7. Opdrachtnemer mag het honorarium voorts verhogen wanneer tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat de bij het sluiten van de Overeenkomst overeengekomen dan wel verwachte hoeveelheid werk zodanig laag werd ingeschat, en zulks niet toerekenbaar is aan Opdrachtnemer, dat in redelijkheid niet van Opdrachtnemer mag worden verwacht de overeengekomen werkzaamheden te verrichten tegen het oorspronkelijk overeengekomen honorarium.
8. Opdrachtnemer zal Opdrachtgever het voornemen tot verhoging van het honorarium of tarief schriftelijk kenbaar maken. Opdrachtnemer zal daarbij de omvang van en de datum waarop de verhoging zal ingaan, vermelden.
Artikel 7 Betaling
1. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door Opdrachtnemer aan te geven wijze in de valuta waarin is gedeclareerd. Bezwaren tegen de hoogte van de declaraties schorten de betalingsverplichting niet op. Opdrachtgever is niet gerechtigd bedragen die hij stelt van Opdrachtnemer te vorderen te hebben met door hem uit hoofde van deze Overeenkomst aan Opdrachtnemer verschuldigde bedragen te verrekenen.
2. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft in de betaling binnen de termijn van 14 dagen dan is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is alsdan een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is in welk geval de wettelijke rente geldt. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledige bedrag.
3. Indien Opdrachtgever niet binnen de geldende betalingstermijn aan zijn betalingsverplichtingen voldoet, komen alle werkelijk door de Opdrachtnemer gemaakte onkosten om betaling te verkrijgen, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke kosten, voor rekening van Opdrachtgever. De buitengerechtelijke incassokosten bedragen in ieder geval 15% van de hoofdsom en (vertragings-)rente, met een minimum van € 250,00.
4. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van Opdrachtgever zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
5. Door Opdrachtgever gedane betalingen strekken in de eerste plaats in mindering van kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom, tenzij Opdrachtnemer schriftelijk anders aangeeft.
6. Opdrachtnemer kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien Opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening aanwijst. Opdrachtnemer kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente alsmede de kosten worden voldaan.
Artikel 8 Looptijd en opzegging
1. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen worden Overeenkomsten aangegaan voor de bepaalde duur van twee (2) jaar. Bij afloop van de Overeenkomst wordt deze voor dezelfde duur verlengd als waarvoor deze werd aangegaan, behoudens tijdige opzegging in overeenstemming met lid 3 van dit artikel.
2. Is binnen de looptijd van de Overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient Opdrachtgever Opdrachtnemer derhalve schriftelijk in gebreke te stellen onder het stellen van een gezien de omstandigheden redelijke termijn.
3. Beide partijen kunnen de Overeenkomst steeds schriftelijk opzeggen tegen het einde van de overeengekomen looptijd, met inachtneming van een opzegtermijn van 6 maanden.
4. Opdrachtnemer is gerechtigd om deze Overeenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen in het geval dat:
a. Opdrachtgever in gebreke blijft tijdig te betalen of enige andere verplichting uit deze Overeenkomst (waarvan deze Algemene Voorwaarden deel uitmaken) niet stipt nakomt;
b. beslag wordt gelegd op zaken van Opdrachtgever en dat het beslag niet binnen drie weken zal zijn opgeheven;
c. Opdrachtgever – door hemzelf of door een ander – surséance van betaling, faillissement of toepassing van de Wet homologatie onderhands akkoord (WHOA) wordt aangevraagd of een dergelijke insolventieprocedure op Opdrachtgever van toepassing wordt verklaard of pogingen worden ondernomen een buitengerechtelijke sanering van schulden (akkoord) te bereiken;
d. omstandigheden bij Opdrachtgever intreden, welke een aanmerkelijke verzwaring van het risico van Opdrachtnemer met zich meebrengen.
5. Opdrachtnemer is gerechtigd om deze Overeenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen in het geval dat Opdrachtnemer – door hemzelf of door een ander – surséance van betaling, faillissement of toepassing van de Wet homologatie onderhands akkoord (WHOA) wordt aangevraagd of een dergelijke insolventieprocedure op Opdrachtnemer van toepassing wordt verklaard.
​
Artikel 9 Opschorting en ontbinding
1. Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de Overeenkomst te ontbinden, indien zich de omstandigheden voordoen zoals benoemd in artikel 8.4 van deze voorwaarden.
2. Voorts is Opdrachtnemer bevoegd de Overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
3. Indien de Overeenkomst wordt ontbonden behoudt Opdrachtnemer zijn aanspraken uit hoofde van deze Overeenkomst en zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Opdrachtnemer de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit deze Overeenkomst.
4. Opdrachtnemer behoudt steeds het recht (aanvullende en/of vervangende) schadevergoeding te vorderen.
Artikel 10 Aansprakelijkheid
1. Indien Opdrachtnemer jegens Opdrachtgever aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
2. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, vermogensschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
3. Opdrachtnemer kan wel aansprakelijk zijn voor directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
a. de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden;
b. de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Opdrachtnemer aan de Overeenkomst te laten beantwoorden, tenzij deze niet aan Opdrachtnemer toegerekend kunnen worden;
c. de redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
4. Indien Opdrachtnemer aansprakelijk is voor directe schade, dan is die aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het bedrag dat de aansprakelijkheidsverzekeraar van Opdrachtnemer terzake uitkeert. Indien de verzekeraar om welke reden dan ook de schade niet vergoedt dan is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer beperkt tot maximaal het bedrag dat deze over de drie maanden voorafgaande aan het schadeveroorzakende voorval aan Opdrachtgever heeft gefactureerd.
5. Niet alleen Opdrachtnemer maar ook iedere aan Opdrachtnemer verbonden persoon kan op deze algemene voorwaarden een beroep doen.
6. De rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming van Opdrachtnemer vervalt en is niet ontvankelijk indien de Opdrachtgever niet binnen bekwame tijd (uiterlijk 2 maanden) nadat hij de tekortkoming heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, schriftelijk en met redenen omkleed bij de Opdrachtnemer ter zake heeft geprotesteerd.
7.De rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming vervalt en is niet ontvankelijk door verloop van één jaar na het schriftelijke en met redenen omklede protest. Indien de Opdrachtgever de Opdrachtnemer een termijn heeft gesteld waarbinnen deze de tekortkoming zal wegnemen, begint de vervaltermijn eerst te lopen bij het einde van deze termijn, of zoveel eerder als de Opdrachtnemer te kennen heeft gegeven de tekortkoming niet te zullen herstellen.
8. De rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming vervalt in ieder geval na verloop van drie jaren vanaf de dag waarop de opdracht is geëindigd. De rechtsvordering die na deze termijn wordt ingesteld is niet ontvankelijk.
9. De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid voor schade, gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Opdrachtnemer.
​
Artikel 11 Vrijwaringen
1. De Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer en de met haar verbonden personen van alle aanspraken van derden die op enige wijze verband houden met, of voortvloeien uit de gegeven opdracht en/of de werkzaamheden die voor Opdrachtgever zijn verricht, behalve voor zover deze aanspraak het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van Opdrachtnemer. Deze vrijwaring omvat tevens de kosten van juridische bijstand.
2. Indien Opdrachtgever aan Opdrachtnemer informatiedragers, elektronische bestanden of software etc. verstrekt, garandeert deze dat de informatiedragers, elektronische bestanden of software vrij zijn van virussen en defecten.
Artikel 12 Overmacht
1. Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan hun schuld, noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvatting voor hun rekening komt.
2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Opdrachtnemer niet in staat is de verplichtingen na te komen.
3. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert intreedt nadat Opdrachtnemer zijn verplichtingen had moeten nakomen.
4. Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de Overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden is ieder der partijen gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
5. Voor zoveel Opdrachtnemer ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de Overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Opdrachtnemer gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als ware het een afzonderlijke Overeenkomst.
Artikel 13 Geheimhouding
1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
2. Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak, Opdrachtnemer gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken, en Opdrachtnemer zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is Opdrachtnemer niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is Opdrachtgever niet gerechtigd tot ontbinding van de Overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.
​
Artikel 14 Intellectuele eigendom en auteursrechten
1. Onverminderd het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde behoudt Opdrachtnemer zich de rechten en bevoegdheden voor die Opdrachtnemer toekomen op grond van wetgeving op het gebied van intellectuele eigendom, auteursrecht daaronder mede begrepen.
2. Alle door Opdrachtnemer verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, Overeenkomsten, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software enz., zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de Opdrachtgever en mogen niet door hem zonder voorafgaande toestemming van Opdrachtnemer worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden gebracht.
3. Opdrachtnemer behoudt het recht de door de uitvoering van de Overeenkomst toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 15 Niet-overname personeel
Opdrachtgever zal gedurende de looptijd van de Overeenkomst alsmede twee jaar na beëindiging daarvan, op generlei wijze, behoudens nadat goed zakelijk overleg ter zake heeft plaatsgehad met Opdrachtnemer, medewerkers van Opdrachtnemer of van ondernemingen waarop Opdrachtnemer ter uitvoering van deze Overeenkomst beroep heeft gedaan en die betrokken zijn (geweest) bij de uitvoering van de Overeenkomst, in dienst nemen dan wel anderszins, direct of indirect, voor zich laten werken.
​
Artikel 16 Geschillen
1. De rechter in de vestigingsplaats van Opdrachtnemer is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de kantonrechter bevoegd is. Niettemin heeft Opdrachtnemer het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.
2. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
​
Artikel 17 Toepasselijk recht
Op elke Overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.
Artikel 18 Wijziging en vindplaats van de voorwaarden
Deze voorwaarden zijn gepubliceerd op www.parkpartners.nl.
Van toepassing is steeds de versie zoals die gold ten tijde van de totstandkoming van de Overeenkomst.
Haarlem, 15 mei 2024.